Aquí teniu el document elaborat per la Maria Jesús, amb idees clau de la darrera trobada i una reflexió posterior:
Acció educativa:
LES PERSONES ADULTES COM A MODEL. Aspectes que es podrien considerar:
1. Les conductes de les persones adultes
2. Les actituds
3. Com mirem les faltes de respecte
4. Què pensem que és una falta de respecte
5. Les respostes davant les persones que no són respectuoses
6. Les reaccions quan les criatures que no són respectuoses
7. Missatges molt clars i missatges que semblen que no són captats per les criatures i que tenen més influència que les paraules
Les normes: el punt de vista individual i el col·lectiu
1. Identificació d’una cultura i forma de viure
2. Necessàries per a un funcionament col·lectiu
3. Necessàries per a la salut
4. Necessàries per a l’ordre l i el funcionament personal
5. Necessàries per a l’aprenentatge
6. Necessàries per a...
7. La flexibilitat (possibles excepcions) lògica però no estable
Les conductes o aspectes formals
1. Aspectes estètics
2. Aspectes ètics
3. Formalismes com a manera de respecte o el respecte que no va lligat als aspectes formals
4. Conductes formals que donen peu a mostrar respecte (saludar, demanar tanda, demanar disculpes, acomiadar-se, donar les gràcies, demanar si us plau, formes de cortesia, deixar passar, 5. Validesa quan sols és formal
6. Validesa si mostra el respecte i respon a una actitud respectuosa
7. Els somriures
L’aprenentatge des de petits i l’exigència respectuosa
1. Rol de les persones adultes
2. Les jerarquies: autoritat (no autoritarisme)
3. Les raons per arribar a les emocions
4. La seguretat i estabilitat com a font de respecte (actituds)
5. Referents per a la infància i adolescència (especialment pèl seu sentit crític) Les conductes pròpies d’una etapa 1ª infància 0-6; 2ª infància 6-12; Pubertat 12-14; adolescència 14-18; joventut + de 18 malgrat es poden posar etapes de progrés. Respecte, comprensió i aprenentatge. Tipus de resposta i formes de respondre.
6. Respecte al creixement, saber acompanyar de forma clara però serena aquest procés d’aprenentatge El reconeixement saber respectar i mostrar seguretat i no situacions arbitràries, no la imposició (manca de respecte)
Necessitat de trobar formes de difusió del debat i de les possibles maneres d’arribar a accions conjuntes i/o diferencials a:
1. Municipi (veïnatge i confiança)
2. Famílies
3. Escoles
Infància un col·lectiu a acompanyar
Adolescència un col·lectiu a no abandonar (de la necessitat de l’experiència a l’acompanya ment de les persones adultes i l’exigència social
Podem pensar en camps concretes (els més fàcils) per partint de situacions veure com es pot afavorir el respecte
Molt vinculats a l'entorn familiar
Aspectes de salut?
Aspectes de conductes al carrer: botigues, transport,
Aspectes vinculats a la dinàmica familiar: adults, germans
Aspectes vinculats a la col.laboració familiar
Molt vinculats a l'entorn escolar
Puntualitat
Relacions amb companys
Relacions amb el professorat
Relacions amb situacions de les entrades i sortides
.....
Molt vinculats a l'entorn escolar i familiar (per compartir idees i accions)
....
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
5 comentaris:
A botepronto un magnifico encuadre, cuando tenga algo mas tiempo intentare profundizar en el.
Salutacions cordials a tothom
Ruben
Respecto al respeto por uno mismo, yo lo entiendo de la siguiente manera, cuando uno asume derechos y obligaciones, cuando alguien huye de si mismo refugiándose en sustancias estupefacientes, o cuando carece de humildad, para asumir sus limitaciones, y ante una contradicción responde con un insulto, porque no asume estar equivocado. Todo aquello que de una manera “consciente”, actúa contra si mismo,tanto por acción como por omisión.
Supongo que Mª Jesús podrá darnos una mejor definición al respecto.
Creo que falta el tema del respeto de la administración pública para con sus administrados, ninguneando a sus conciudadanos, actitud de prepotencia; con esto no quiero decir que existen personas dentro del sistema honrosas, trabajadoras y que se dejan la piel a todos los niveles, y que son mayoría pero que desgraciadamente, es la manzana podrida la que desmotiva a las sanas y como bien apuntó Mª Jesús a tener en especial atención a las actitudes egocentristas desarrolladas por Herbert A Simons a la hora de tomar decisiones
Com en Ruben crec que falta el tema del respecte de l'administració pública, malgrat que la majoria de les persones que hi treballen són molt amables i respectuoses amb tothom ni ha que han de fer quedar malament a l'administració i agredir verbalment als ciutadants amb actituds de porepotència.
Tots els adults hauriem de tenir present que el mateix respecte que tenim envers altres adults l'hem de tenir cap als infants, per molt petits que siguin, ja que ells són com esponges i reprodueixen, a vegades exagerant, allò que han vist fer o dir als adults. Ja que si no es fa així de res serveix que des de les llars d'infants als IES... es treballi aquest valor i les bones maneres
Publica un comentari a l'entrada